Kadin Dogum Uzmani

kadin-dogum-uzmani

Kadın doğum uzmanı nedir?

Hamilelik, doğum, kısırlık, menopoz, gibi konularla ilgilenen ayrıca ultrasonografi ve kadın hastalıkları ile alakalı olan ameliyatları yapan özel ihtisas yapmış uzmanlaşmış doktorlardır.

Toplumda “kadın doğum uzmanı” veya “kadın doğumcu” isimleri de kullanılmaktadır.  Jinekolog veya jinekolog doktor aynı anlama gelir. Eskiden eşanlamlı olarak nisaiye uzmanı da kullanılmaktaydı.
Operatör doktor terimi ise, cerrahi branşlarda yer alan, yani ameliyat yapılan branşlardaki doktorları ifade etmek amacı ile kullanılmaktadır. Kadın hastalıkları ve doğum branşı da ameliyatları olan bir branş olduğundan dolayı operatör veya operatör doktor (kısaca Op. Dr.) tanımı, ismin başına getirilir. Aynı zamanda tüm kadın doğum uzmanları, operatör doktordur.

Ameliyat yapılmayan branşlardaki (dahiliye, dermatoloji, nöroloji, kardiyoloji gibi..) doktorlar için operatör doktor ifadesi yerine uzman doktor ifadesi kullanılmaktadır.

Kadın hasalıkları ve doğum uzmanı olabilmek için, ülkeler arasında az da olsa farklar bulunuyor. Ancak genel olarak, lise eğitiminin ardından tıp fakültesi (6 ile 7 yıl) daha sonra da uzmanlık eğitimi, yani ihtisas (5 yıl) yapılması gerekmektedir.

Kadın hastalıkları ve doğum uzmanlık eğitimi esnasında hamilelik, normal doğum, sezaryen, kısırlık,  tüp bebek, doğum kontrol yöntemleri, jinekoloji (kadın hastalıkları), onkoloji (kadın hastalıkları ile ilgili kanserler), ultrasonografi, kürtaj, menopoz, , ameliyatlar, laparoskopi, ve diğer değişik konularda geniş ve kapsamlı bir eğitim alınmaktadır.

Kadın hastalıkları ve doğum uzmanlık eğitimi ile ilgili eğitim verilen konular, belli bir düzeyde anlatılır. Bunun haricinde ki çeşitli konular için özel eğitim alan ve uzmanlaşmış doktorlar bulunmaktadır. Mesela, kadın hastalıkları ve doğum ihtisası esnasında alınan eğitim, tüp bebek veya onkoloji (kanser ameliyatları) konusunda doktorun uzman olmasını sağlamaz. Bu konular ile alakalı uzmanlık eğitiminin yapılmasının ardından, aynı zamanda ek olarak bir eğitim almak gerekir. Her kadın hastalıkları ve doğum uzmanı, bütün konular ile ilgilenmeyebilir. Bir takım kısırlık ve tüp bebek konusu ile ilgili olarak takviye eğitimler alınıp, bu konu üzerinde çalışırlar. Bir kısmı ise, yalnızca kanser ameliyatları ile ilgili çalışırken, bazıları bir tek estetik ameliyatlar, veya vajinismus ile alakadar olur. Bu sebepten dolayı, bazı hastalıklarda konu ile özel olarak ilgilenen doktorların müdahale etmesi gerekmektedir.

Kadın doğum uzmanlarının konuları

– Gebeliğe hazırlık ve gebelik takibi

– Normal doğum ve sezaryen

– Rahim hastalıkları (miyom v.b)

– Yumurtalık hastalıkları (Over kisti v.b)

– Rahim ağzı hastalıkları (Smear testi, yara yakma, dondurma v.b)

– Küretaj

– Adet düzensizlikleri

– Vajinit (akıntı v.b)

– Gebelik ve diğer hastalıklarla ilgili ultrasonografi

– Doğum kontrol yöntemleri (Spiral takılması v.b)

– Kısırlık tedavisi (Aşılama, tüp bebek v.b)

– Dış gebelik

– Organ sarkmaları, idrar kaçırma

– Genital organların estetik ameliyatları

Kadın hastalıkları ve doğum uzmanları diğer doktorlar gibi devlet hastanelerinde, üniversite hastanelerinde, özel hastanelerde veya muayenehanelerinde hizmet verirler.

Obstetrik ve jinekoloji nedir?

“Obstetrik ve jinekoloji” kadın hastalıkları ve doğum anlamına gelir. Obstetrik doğum ile alakalı alanı ifade ederken, jinekoloji ise, hamilelik ve doğum dışında kalan kadın hastalıklarını ifade etmektedir.